Прочетен: 2424 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 06.09.2014 19:45
След новата серия септемврийски порои, едва ли вече някой в България се съмнява, че действащата система за защита на населението е НЕработеща! След поредната криза, пострадали, унищожено имущество и –за съжаление- и човешки жертви, отново чуваме едно и също: имало „приливна вълна“ в резултат на обилните валежи, деретата на околните реки и потоци не били почистени/били затлачени, имало неконтролируемо изпускане на близкия язовир и т.н. Всеки път-едно и също..
На хартия, България има изградена система за защита при бедствия-всичко е детайлно разписано в Закона за защита при бедствия. Там с говори за такива хубави неща като „Национална програма за защита при бедствия“, „Единна спасителна система“, за единодействие на редица държавни и общински органи в такива ситуации под ръководството на МВР- Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението“. И всичко това остава на книга-нека само си припомним упреците един към друг на кмет, министър и премиер при кризата в кв. „Аспарухово“, гр. Варна, за това, че не си вдигали (знаели) мобилните телефони?!
В програмта си в сектор „сигурност“ от РЕФОРМАТОРСКИЯ БЛОК сме разработили предложения за законодателни изменения, при които се променя съществено действащата система за защита на населението и управление при кризи. Преди всичко, ясно се разписва отговорността и ръководната роля на Единен център и центрове по места в такава ситуация, за да може да се извърши ефективна координация и управление на всички участващи по веригата органи и инстанции-МВР (в т.число и „Пожарна“), областни дирекции на МВР, МО, Областни управители, общинска власт, Спешна помощ, Център „112“, МОСВ („Басейнова дирекция“) МЗ („Напоителни системи“ ЕАД), неправителствен сектор (БЧК и НПО-та, доброволци) и т.н. Ръководството и координацията при бедствия над всички тези институции следва да се изведе извън МВР и да се поеме от централизиран държавен орган със статут на Държавна агенция, с поделения във всеки областен център (а оттам-и връзка с всяка община), с оглед бързата реакция (предупредителна и последваща спасителна дейност).
Своеобразен „гръбнак“ на тази, да я наречем условно "Държавна агенция за превенция и справяне при бедствия и кризи" към Министерски съвет, може да станат самите поделения на Главна дирекция дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението“, които да се изведат извън структурите на МВР (така няма да се раздува нов чиновнически щат, а самото МВР да се концентрира върху основните си полицейските си и правоохранителни дейности). Тук е особено важно да се обърне внимание на превантиваната (предупредителната) дейност, която понастоящем практически липсва и се изразява основно в обявяване на „ан гро“ на код „жълто“ или „червено“ по новинарските емисии. Много от кризите от последните месеци можеше да бъдат избегнати, ако в рамките на превантивната дейност, бяха дадени задължителни разпореждания към стопаните на водоеми по места за осигуряване на определен свободен резервен обем, за почистване на местните дерета и реки и т.н. В рамките на 48-24-часа пък преди конкретните обилните валежи, на база прогнозите от НИМХ-БАН, компетентните държавни и общински органи можеха да извършат преглед за изпълнение на предписанията и да предприемат конкретни животоспасяващи действия за населението, вкл. достатъчно ранни предупреждения за изпускане на обеми от язовирите.
А не да се чака природата да ни „пощади“ или да ни се размине. Че няма как да ни се „размине“, ако преди това държава и общини не сме си свършили работата, би трябвало всички да сме наясно вече!
Какво ще стане с банките?
Георги Ганев: Няма банка в света като ПИ...