Прочетен: 4019 Коментари: 5 Гласове:
Последна промяна: 19.11.2008 10:29
МЛАДИТЕ ШОФЬОРИ (или докога МВР ще прокарва законови недомислици)
Тези дни за пореден път МВР внесе промени под вещото ръководство на министър Миков в Закона за движение по пътищата във връзка с „младите шофьори” и с оглед намаляване на инцидентите с тях поради тяхната „неопитност и лекомислие”. Законодателните промени, одобрени междувременно и от Министерски съвет и публично огласени широко от Министъра на МВР блестят най-вече с 2 свои качества:
1) недомислени са;
2) писани са от хора, които най-вероятно не шофират (т.е. ги возят със служебни коли) и разбирането им за „мощен” автомобил („резачка”) се заключава в кола, подобна на примерно Опел Вектра 2,0 GT инжекцион 1990г. 116к.с.
Ще започна с веселата част, а именно „що е мощна кола”: В последните години тенденцията при автомобилостроителите е да се намалява кубатурата на двигателите, като мощност се постига чрез увеличаване на КПД на двигателя с компресор, турбо или и двете (т.е. битурбо). Това се прави с цел икономия на гориво и по-добри динамични качества на автомобила и е възможно благодарение на напредъка в технологиите. Така например един от най-полпулярните в момента двигатели на VW e 1,4 битурбо бензинов агрегат с 160к.с. Мицубиши също поставя на малолитражния си модел „Колт” агрегат 1,5 турбо с 150 к.с. Mini Cooper пък със своя 1,6 Турбо имат модификации от 175к.с. до 211 к.с.
Мисля, че от горните примери става ясно защо мъдреното от ръководството на МВР и „специалистите” около него ограничение за „мощни коли” с обем на двигателя от 1,6л нагоре си е обречено на безполезност още в зародиш.
Сега по отношение на сериозната част: Предложенията в ЗДвП по отношение на ограниченията за младите шофьори предвид възрастта им са недомислени (мисля стана ясно защо), приемат се в нарушение на Закона за нормативните актове, а е много вероятно да се окаже, че са и дискриминационни-т.е. противоконституционни. Незаконосъобразни са, защото не е спазена процедурата на чл. 26-28 ЗНА, която миналата година бе гласувана в Парламента благодарение на усилията на депутата от СДС (и сега кандидат за лидер на съюза) Мартин Димитров. Въпросните законови разпоредби поставят изискване към органа-инициатор на дадени нормативни изменения да ги обяви преди внасянето им в Парламента на интернет-страницата си, като даде достатъчен срок заинтересовани лица и обществени организации да вземат отношение и/или да направят свои предложения за промени на законопроекта. Целта е да не се допуска приемането на точно такива безумни, несъгласувани и накърняващи интересите на заинтересованите групи закони, като последните се поставят пред свършен факт. Ама кой в МВР да чете ЗНА, че и да го спазва, като публикува предложенията в Интернет 14-дни преди внасянето в МС, изслуша и вземе предвид становищата на засегнатите лица и т.н. И защо да го прави, като може да си напише каквото си иска и да го пробута през Парламента с гласовете на удобното тройнокоалиционно мнозинство, пък после хората да се оправят.
Пък току виж някой ден МВР задължили младите шофьори да карат през първата си година Москвичи и мотопеди "Балкан", за да е сигурно, че няма да превишават скоростта например..
21.01.2009 09:26
26.04.2009 13:52
ako 6te slagat ograni4enie da si slagat ograni4eniqta na parlamenta za6toto vsi4ki sa kradci vie ste tolkova prosti 4e nemoje da b1de zatova vsi4ki si bqgat ot balgariq.a i trq se slojat ograni4eniq na konete na avtomobila a ne na kobicite za6toto ima koli koito sa 1.6 16V 115 k.s taq kola normalno vari s 200 km.
06.05.2009 19:37
11.01.2010 17:05